Vedlikehold og reparasjoner av båter er arbeid som må kvalitetssikres. Her er det mye rom for å tillegne seg kunnskaper, men det er viktig at man ikke overdriver egne ferdigheter. Enkelt vedlikeholds- og reparasjonsarbeid som lakkering og maling kan man lære seg over tid, så lenge man er tålmodig og grundig.
Les og lær
Reparasjoner av motor og elektronikk er ikke like enkelt. Hvis man liker å jobbe med dette, kan man lære seg mye gjennom bøker og kurs. Det er også mulig å få profesjonelle båtmekanikere og andre faglærte på verksteder i båthavner til å ta en kvalitetssjekk av utstyret. Det finnes utallige bøker med illustrasjoner og detaljerte instrukser for alt arbeid som trengs på en båt. For spesielt interesserte er dette en omfattende og interessant hobby.
Kjemi
Reparasjoner på fritidsbåter krever ofte at man bruker stoffer og redskaper som kan være skadelig når man ikke går frem på rett måte. Det er ikke overraskende at sterke kjemiske midler brukes i konstruksjoner av båter. De siste årene har man viet mer oppmerksomhet til miljøaspektet i båtfarten, og dermed har flere av stoffene som tidligere ble brukt blitt erstattet med stoffer som ikke skader mennesker eller miljø.
Skroget
Det enkleste arbeidet man foretar på en båt er å male og lakkere skroget. Dette er arbeid som må gjøres med jevne mellomrom, akkurat som med biler og bygninger. Skjell og planter kan feste seg på skroget og lage rifter i det ytterste laget, noe som kan føre til rustdannelser. Skrubbing og dypvask av skroget er noe de fleste båteiere selv kan gjøre, men også her må man få jobben kvalitetssjekket av personer med faglig bakgrunn.
Motoren på båten er noe mange båtentusiaster kan mye om. På større båter hvor motoren er bygd inn i konstruksjonen er det ofte ikke nok å lese seg opp. Man kan ikke risikere å få motortrøbbel langt fra kysten. Båter med påhengsmotoren er naturligvis en mye enklere sak.